چگونه عادات غذایی کنترل شده ،سلامت روان را تقویت می کند ؟ ( 2 )

چگونه عادات غذایی کنترل شده سلامت روان را تقویت می کند

کلمه اتوفاژی ترکیبی از دو کلمه یونانی است که به معنای واقعی کلمه به "خودخواری" ترجمه می شود. آنچه اساساً در بدن ما هنگام روزه داری اتفاق می افتد این است که سلول های ما متوجه می شوند که انرژی از غذا نمی آید، بنابراین باید آن را در جای دیگری پیدا کنند.

آنها این کار را با جذب اجزای غیر ضروری در سلول و استفاده از آنها به عنوان انرژی انجام می دهند و اجازه می دهند سلول ها بازسازی شوند و به مرور زمان مواد سلولی جدید تولید می کنند. همچنین، در حالی که ما روزه هستیم، بدن ما به ذخایر چربی بدنمان ضربه می زند و از آنها انرژی می گیرد، زیرا پس از مدتی کربوهیدرات ها تخلیه می شوند. و در حالی که این همه خوب و عالی است، چگونه به سلامت روان ما کمک می کند؟ اجازه بدید ببینم!
روزه می تواند التهاب را در بدن کاهش دهد

اگر با التهاب شدید در بدن، به ویژه در روده مواجه هستید، مستقیماً بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد. میکروبیوم روده شما کانون هورمون هایی است که مسئول خلق و خو و احساسات شما هستند. همین امر در مورد التهاب در هر نقطه از بدن صدق می کند، می تواند اختلالات خلقی مانند اضطراب مزمن و افسردگی را بدتر کند. با وارد کردن روزه به عادات غذایی خود، می توانید التهاب را کاهش دهید و سلامت روان خود را با آن تقویت کنید.

روزه می تواند عملکرد مغز شما را بهبود بخشد

عملکرد مغز ما برای قوی نگه داشتن سلامت روان ضروری است و روزه گرفتن می تواند با سرعت بخشیدن به تولید پروتئین (BDNF) که از انعطاف پذیری عصبی و رشد نورون های جدید حمایت می کند، به بهبود آن کمک کند. این بدان معنی است که روزه داری آگاهانه می تواند به تدریج عملکرد شناختی، حافظه بلند مدت و توانایی های یادگیری شما را افزایش دهد.
روزه برای تنظیم هورمونی عالی است

عدم تعادل هورمونی در چند دهه گذشته بسیار رایج شده است و ثابت شده است که روزه راه خوبی برای کاهش اثرات آن است. این به این دلیل است که روزه داری به شدت بر انسولین و کورتیزول، دو هورمونی که تأثیر زیادی بر زندگی روزمره ما دارند، تأثیر می گذارد. اگر با سطح قند خون بالا دست و پنجه نرم می کنید، اتوفاژی می تواند به شما در بهبود حساسیت به انسولین کمک کند. از طرف دیگر، اگر با استرس مزمن دست و پنجه نرم می کنید، روزه گرفتن می تواند سطح کورتیزول شما را کاهش دهد، که کلیدی برای خاموش کردن غریزه "جنگ یا گریز" است که باعث می شود احساس کنید دائماً در خطر هستید، بنابراین نیاز دارید به خاطر آن استرس داشته باشید
روزه می تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید

خواب باکیفیت یکی از ارکان سلامت روان قوی است، حتی اگر اهمیت آن اغلب نادیده گرفته شود. یکی از ساده ترین راه ها برای راحت تر به خواب رفتن این است که حداقل 3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب غذا نخورید. اینجاست که روزه گرفتن مفید است، زیرا معمولاً چند ساعت قبل از اینکه ملحفه را ببندید، غذا خوردن را متوقف می کنید. بدن شما مشغول هضم غذا و بیدار نگه داشتن شما نخواهد بود، بلکه متوجه می شود که زمان استراحت و شارژ مجدد فرا رسیده است. اینجاست که سطوح پایین کورتیزول نیز کمک می کند – با کاهش هورمون استرس، خواب عمیق بدون بیدار شدن در طول شب برای چندین ساعت راحت تر خواهد بود.

نتیجه

فهرست فوایدی که روزه داری آگاهانه به همراه دارد، طولانی است و می تواند تقریباً همه جنبه های سلامتی شما را به سمت بهتر شدن سوق دهد. اگر به فکر روزه داری آگاهانه هستید، این نشانه شما برای انجام آن است. با برنامه روزه‌داری کم‌تر شروع کنید و با تجربه‌تر شدن، می‌توانید سطح خود را بالا ببرید. با گذشت زمان، متوجه پیشرفت هایی در سلامت جسم و روان خود خواهید شد که به شما اطلاع می دهد که در مسیر درستی هستید.

 1402/12/8
0
 0

نظر خود را ارسال کنید

نام و نام خانوادگی
شماره موبایل
نظرشما