تاثیر جراحی بینی بر حس بویایی

بیدار شدن از خواب و حس کردن بوی قهوه در خانه یکی از بهترین چیزها در هنگام صبح است اگر شما تصمیم به جراحی بینی خود گرفته باشید، ممکن است نگران تاثیر جراحی بینی بر حس بویایی باشید و اضطراب داشته باشید که شاید با رفتن در زیر تیغ جراحی دیگر هیچ وقت نتوانید به خوبی قبل رایحه هر چیزی را احساس کنید .

آیا عمل جراحی بینی حس بویایی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد ؟

جواب سرراست و کوتاه به این سوال “بله” است . عمل جراحی بینی به احتمال زیاد بر روی حس بویایی شما اثر خواهد گذاشت اما تاثیر آن موقتی خواهد بود . وقتی شما بینی خود را جراحی می کنید ، تورم و کبودی بینی فقط برای چند هفته الی چند ماه ادامه خواهد داشت .

بینی ما چگونه کار می کند ؟

1.     پیاز بویایی ۲. سلول های میترال ۳. استخوان ۴. اپیتلیوم بینی ۵. گلومرول ۶. نورون گیرنده بویایی

 به گفته دکتر تئودور دیکتابن “سیستم بویایی به اندازه سیستم فهم و ادراک انسان پیچیده نیست

در بینی شما محفظه هایی وجود دارد که انتهای عصب بویایی به آنها متصل هستند هنگامی که شما نفس می کشید، هوا در اطراف این محفظه ها می گردد و شما آن رایحه را درک می کنید.

چرا سیستم بویایی بعد از عمل جراحی ضعیف عمل می کند ؟

پس از اینکه جراحی بینی به اتمام رسید ،بینی شما برای یک دوره ی طولانی متورم خواهد شد به همین دلیل آن محفظه هایی که در انتهای اعصاب بویایی قرار داشتند دیگر مانند قبل نخواهند بود . تورم باعث می شود که این محفظه ها تا حدی بسته شوند و در نتیجه تا زمانی که تورم ادامه داشته باشد شما با کاهش حس بویایی مواجه خواهید شد. همچنین ممکن است تا حدی بر روی حس چشایی شما نیز تاثیر بگذارد به دلیل اینکه بینی و حس بویایی نقش بزرگی را درحس چشایی شما ایفا می کند.

 چه مدت بعد از جراحی بینی حس بویایی ما برخواهد گشت ؟

تحقیقات علمی درباره ی افرادی که عمل جراحی بینی را انجام داده اند نشان داده است که ۸۶ درصد از حس بویایی آنها پس ۶ ماه باز خواهد گشت این یک حد مطلوب است چونکه بهبود کامل بینی شما می تواند یک سال به طول بینجامد تا تورم آن به طور کامل از بین برود.

نگرانی های خود را دور بریزید

هنگامی که تمام تورم صورت شما فروکش کرد، حس بویایی شما کاملا به حالت عادی بر خواهد گشت .هرچند که در این مورد جایی برای نگرانی نیست اما حتما باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشید تا در صورت مواجه شدن با آن، غافلگیر نشوید


سایت دکتر مفرد

سایت دکتر مفرد

آپارات دکتر مفرد

یوتیوب دکتر مفرد

اینستاگرام دکتر مفرد

مقالات سایت دکتر مفرد

 


Jarahibini rhinoplasty  جراحی بینی  عمل بینی    دکتر جراحی بینی دماغ  جراحی پلاستیک جراح بینی  جراح  پلاستیک جراحی زیبایی Protez فوق تخصص فوق تخصص جراحی زیبایی فوق تخصص جراحی پلاستیک بهترین جراح بینی فوق تخصص جراحی زیبایی و پلاستیک ,جراحی سینه

 1402/8/15
50
 50

نظر خود را ارسال کنید

نام و نام خانوادگی
شماره موبایل
نظرشما