بررسی صحت تشخیصی لاپاراسکوپی در آسیب شکمی ترومای منجر به فوت در پزشکی قانونی تهران

بررسی صحت تشخیصی لاپاراسکوپی در آسیب شکمی ترومای منجر به فوت در پزشکی قانونی تهران

چکیده

زمینه و هدف: انجام کالبد شکافی به فرم مرسوم در اغلب موارد برای صاحبان متوفی امری نا خوشایند به حساب می آید. هدف از انجام این تحقیق بررسی آسیب های شکمی به روش لاپاراسکومی و تعیین صحت و دقت روش لاپاراسکویی با روش کالبد شکافی مرسوم می باشد.

روش بررسی از آذر ماه ۱۳۸۳ لغایت شهریور ماه ۱۳۸۴ از میان اجساد ارجاع شده به . مرکز پزشکی قانونی کهریزک تعداد ۵۰ جسد تازه کمتر از ۲۴ ساعت از فوت گذشته باشد که در اثر ترومای غیر نافذ فوت شده بودند. انتخاب شد. ابتدا با روش لاپاراسکویی از نظر ضایعات داخل صفاقی و خلف صفاقي تحت بررسی قرار گرفتند و د در مرحله بعد، کالبد شکافی به عنوان روش استاندارد) انجام تک تک ارگانها از نظر وجود آسیب بررسی و گردید. و با نتایج لاپاراسکوپی مورد مقایسه قرار گرفت صحت تشخیصی لاپاراسکوپی برای هر یک از موارد با محدوده اطمینان C195۹۵) محاسبه گردید و با آ با آزمون دقیق فیشر بررسی شد. ۲۸۱٫۷ داخل صفاقی ۹۰% (195) ۱۹۴٫۸ تا آن Grading مشخص یافته ها آماره های صحت تشخیصی برای اعضاء داخل صفاقی و خارج صفاقی و در نهایت آماره های صحت تشخیصی کلی از لحاظ آماری معنی دار بودند. صحت لاپاراسکوپی برای اعضا برای اعضا خارج صفاقی ۹۲٪ (1959) ۹۶ تا (۸۴٫۷) بود. صحت کلی لاپاراسکوپی ۴ (۹۰٫۵٫195% تا ۷۴٫۳ بود.

نتیجه گیری: روش لاپاراسکوپی در مورد آسیب های داخل صفاقی حساسیت و ویژگی : قابل قبولی دارد ولی در تشخیص آسیب اعضا خارج صفافی حساسیت کمتری دارد. لذا این روش در مورد آسیب های داخل صفاقی جایگزین مناسبی برای کالبد شکافی به روش سنتی به نظر می رسد.


مقدمه

کالبد شکافی و تعیین دقیق علت مرگ از ارکان اصلی جمع آوری اطلاعات در علم پزشکی می باشد. علاوه بر این در بسیاری از کشورها از اتوپی به عنوان یکی از ابزارهای ارزشمند در آموزش دستیاران استفاده می شود. از طرف دیگر انجام کالبد شکافی به فرم مرسوم در اغلب موارد برای صاحبان متوفی امری ناخوشایند به حساب می آید. با وجود اینکه برای اتوپسی ارزشهای فراوانی ذکر شده است. میزان انویسی در سرتاسر جهان رو کاهش است. و در یک مطالعه طی ده سال این میزان از ۱۵ به ۱۷ کاهش یافته است که یکی از مهمترین علل آن عدم رضایت صاحبان متوفی می باشد. از دیگر دلایل مهم این کاهش توجه پژوهشگران قرار گرفته است روش لاپاراسکویی برای تعیین نوع و شدت آسیب وارده به ارگانهای داخل شکمی می باشد. هدف از انجام این تحقیق تعیین صحت تشخیصی لاپاراسکوپی در تشخیص نوع و شدت آسیب وارده به ارگانهای داخل شکمی در موارد ترومای منجر به فوت میباشد.

 

روش بررسی

پس از کسب موافقت معاونت پژوهشی سازمان پزشکی قانونی و تایید شورای اخلاق پزشکی در یک مطالعه از نوع بررسی روشها Process research به صورت آینده نگر، در فاصله آذر ماه ۱۳۸۳ لغایت شهریور ماه ۱۳۸۴، تعداد ۵۰ حسد از میان اجساد ارجاع شده به مرکز پزشکی قانونی کهریزک که در اثر ترومای غیر نافذ Blunt Trauma فوت شده بودند و فاصله زمانی بین وارد شدن تروما و فوت کمتر از ۲۴ ساعت بود. انتخاب شدند. بیمارانی که دچار له شدگی Crushing چه در تعیین وجود یا عدم وجود ضایعه یا شدت آن با نتایج  شدید جدار شکم شده بودند یا به هر دلیلی جدار شکم سفت شده بود از مطالعه خارج شدند. پس از کسب رضایت صاحب متوفی در تمامی موارد ابتدا به کمک لاپاراسکوپی اعضا شکمی شامل اعضاء توپر Solid Organs تو خالی از نظر )Retroperitoneal و خلف صفاقی Hollow viscus

وجود یا عدم وجود آسیب و شدت آسیب بررسی شدند. در این روش ابتدا برش کوچکی در حدود یک سانتیمتر زیر باف داده میشد و تروکار ده میلی متری عبور داده می شد و سپس فضای شکم با گاز CO پر می شد و بعد دوربین ۳۰ درجه به داخل شکم هدایت می شد. سپس دو عدد تروکار پنج میلی متری در خط وسط در ناحیه اپیگاستر و در ناحیه سوپرایوپیک عبور داده میشد و با استفاده از grasper و Dissector حفره شکم تحت بررسی قرار می گرفت. ابتدا اعضاء توپر شامل کبد و طحال و بعد دیافراگم بررسی می شدند. سپس سطح قدامی معده و هیاتوس و سپس لیگامان کاسترو کوکیک باز شده سطح خلفی می شد و روده باریک از لیگامان Teritz تحت بررسی Archive Archive آزاد شده و خلف صفاق از نظر هماتوم تحت بررسی قرار می گرفت و بعد فاشیای ورونه باز شده و کلیه ها تحت بررسی قرار می گرفت. میزان آن در مرحله بعد توسط همکار دیگر طرح نتیجه لاپاراسکویی اطلاعی نداشتند کالبد شکافی شکم به روش مرسوم به عنوان Gold Standard با باز کردن دیواره شکم انجام می گردید و تک تک ارگانهای فوق الذکر از نزدیک بررسی و آسیب هر ارگان مشخص و درجه بندی نیز ثبت می شد. سپس نتایج لاپاراسکوپی بیماران با نتیجه کالبد شکافی مورد مقایسه قرار میگرفت در صورتی که نتایج لاپاراسکویی بود. انتخاب شدند. بیمارانی که دچار له شدگی Crushing چه در تعیین وجود یا عدم وجود ضایعه یا شدت آن با نتایج   کالبد شکافی اختلاف داشت نتیجه غلط در نظر گرفته می شد.

بدین ترتیب نتایج لاپاراسکوپی برای هر یک از اعضاء داخل شکمی به تفکیک و در نهایت نتیجه کلی لاپاراسکوپی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج توسط آزمون دقیق فیشر ویراست SPSS در محیط نرم افزاری )Fisher's exact test( ۱۲ مورد بررسی قرار گرفتند. مقادیر P کمتر از ۰٫۰۵ معنی دار در نظر گرفته شد. آماره های صحت تشخیصی لاپاراسکوپی  Specificity دقت Sensitivity شامل حساسیت صحت Accuracy همراه با محدوده اطمینان ۹۵ برای هر of SID حساسیت معادل ۱۸۵ بر اساس مطالعات قبلی (با دقت ۱٫۱۰)

خطای نوع اول ۰٫۰۵ معادل ۵۰ نفر تعیین گردید. معادلات برای محاسبه آماره های صحت تشخیصی در ضمیمه شماره آورده شده است.




 1403/3/31
1
306

نظر خود را ارسال کنید

نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظرشما